اتحادیه جهانی حقوقدانان مستقل مسلمان کمپین حقوقدانان کشور برای رسیدگی به وضعیت میانمار جمعی از حقوقدانان برجسته کشور طی نامهای خواستار رسیدگی سازمان ملل و دادستان بینالمللی لاهه به قضایای میانمار شدند.
کمپین حقوقدانان کشور برای رسیدگی به وضعیت میانمار به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آشنانیوز ، جمعی از حقوقدانان برجسته کشور جهت ورود شورای امنیت سازمان ملل و دادستان بینالمللی لاهه نامهای را امضا کردند که اسامی برخی از آنها به شرح ذیل است:
1. دکتر حسین میرمحمدصادقی هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
2.دکتر محمدعلی اردبیلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
3. دکتر سیدمحمدحسینی هیات علمی دانشگاه تهران
4. دکتر سید احمد حبیب نژادعضو هیات علمی دانشگاه تهران
5. دکتر عباس شیری هیات علمی دانشگاه تهران
6. دکتر مجتبی ملکافضلی عضو هیات علمی دانشگاه یزد
7. دکتر علی اصغر مهابادی استاد دانشگاه
8. دکتر فرید محسنی هیات علمی دانشگاه علوم قضایی
9. دکترسید احسان رفیعی علوی. استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه امام صادق علیه السلام
10. دکتر محمد روشن هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
11. دکتر محمد جواد ارسطا هیات علمی دانشگاه تهران
12. دکتر مجید صادق نژاد نایینی. هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری.
13. دکترحسین جوان آراسته . هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
14. دکتر سلمان عمرانی هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
15. احمد رنجبر هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد بندر عباس)
16. دکتر امیرمسعود مظاهری هیات علمی دانشگاه علوم قضایی
17. دکتر رحیم پیله وار هیات علمی دانشگاه تهران
18. دکتر زهرا عامری عصو هیات علمی دانشگاه بجنورد
19. دکتر وحید یامین پور هیات علمی دانشگاه آزاد (واحد تهران شرق)
20. دکتر جلیل محبی هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
اتحادیه جهانی حقوقدانان مستقل مسلمان بررسی انتقادی ممنوعیت ارث بری غیرمسلمان از مسلمان
کفر در همۀ مذاهب فقه اسلامی ازجمله موانع ارث شناخته شده است و در همۀ مذاهب فقهی، وارث کافر از مورّث مسلمان ارث نمی برد. چکیده کفر در همۀ مذاهب فقه اسلامی ازجمله موانع ارث شناخته شده است و در همۀ مذاهب فقهی، وارث کافر از مورّث مسلمان ارث نمی برد. با این همه، این موضوع در زمان تدوین مقررات ارث در قانون مدنی عمدی یا سهوی از نظر تدوین کنندگان قانون دور ماند و زمینۀ اختلاف نظر در میان حقوق دانان را فراهم ساخت. سرانجام قانون گذار با تأخیری بسیار پس از انقلاب، با وضع مادۀ 881 مکرر قانون مدنی، کفر را از موانع ارث دانست و وارث مسلمان را نیز مستحق ارث بردن از مورّث کافر دانست. گرچه مادۀ 881 مکرر به اختلاف نظر موجود میان حقوق دانان پایان بخشید، ولی خود موجب اختلاف نظر شد؛ زیرا از سویی، صدر آن به یک حکم اجماعی در میان همۀ فرقه های اسلامی می پردازد، درحالی که ذیل ماده به حکمی اختصاصی در فقه شیعه اشاره دارد و از سوی دیگر، این حکم اختصاصی درعمل شامل بسیاری از اقلیت های دینی ایرانی نیز می شود. رویۀ قضایی نیز در این زمینه حکم روشنی ندارد. از این رو، الحاق یک تبصره به مادۀ 881 مکرر ضروری دانسته شد تا از شمول مادۀ 881 مکرر نسبت به اقلیت های دینی جلوگیری شود. این نوشتار به دنبال آن است که دریابد چرا قانون گذار در هنگام تدوین قانون مدنی، کفر را از موانع ارث برنشمرده، آیا الحاق مادۀ 881 مکرر به قانون مدنی اقدامی درست بوده و سرانجام آیا افزودن یک تبصره به ماده ضروری است؟